Hopp til innhold

Test av Mercedes-EQ EQE 350 4MATIC: Bedre enn den beste

SIKTER HØYT: På avstand er det ikke lett å skille EQE fra en EQS. Heller ikke bak rattet er det så mye som skiller den nest beste fra toppmodellen. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

EQE imponerer allerede når det gjelder komfort og rekkevidde. Når du også kan legge til firehjulstrekk, får du en bil som befinner seg i en klasse over.

Ikke enda en Mercedes-EQ-test, tenker du sikkert, og vi kan tilgi deg for å tenke slik.

Tidligere har vi testet disse: EQA, EQB, EQC, EQE og EQS.

De to siste i både sedan og SUV-varianter – elbil.no-testerne har kjørt grundig gjennom hele EQ-alfabetet.

Test av Mercedes-EQ EQE 300:

«Billig» langtraver

Så er det bare å klippe og lime fra gamle tester når vi skal teste Mercedes EQE 350 4MATIC?

Ikke helt.

Selv om testbilen utseendemessig er nesten prikk lik resten av EQ-flåten (etter vår mening), har den under skallet det lille ekstra som gjør at Mercedes treffer blink med 350 4Matic.

Tre pluss:

  • God rekkevidde
  • Meget kjøreglad
  • Lavt støynivå

Tre minus:

  • Dyrt ekstrautstyr
  • Lite bagasjerom
  • Lav takhøyde bak
TVILLINGSØSKEN: EQE eller EQS? Mercedes-EQ sedan-modellene er nærmest prikk like designmessig, EQ-SUV-ene likedan.

Mer krefter

Så hva er det som skiller EQE 350 fra EQE 300? Hovedsakelig doble motorer og firehjulstrekk, eller 4MATIC på Mercedes-språk.

I tillegg er batteriet en anelse større, det er økt fra 89 til 90,6 kWt brutto.

Med en motor ekstra er det selvsagt mer effekt å fordele. Nøyaktig 292 hestekrefter en økning på 47 hestekrefter sammenlignet med bakhjulsdrevne EQE 300.

Den er også litt raskere. Den når 100 km/t på 6,3 sekunder, i motsetning til EQE 300, som bruker 7,3 sekunder.

Men mer kraft og firehjulstrekk har sine ulemper.

Dyrt med firehjulstrekk

For det første blir lommeboken din mye lettere med firehjulstrekk.

Startprisen for EQE 350 er 741.000 kroner – 125.000 kroner mer enn 300-modellen, med en startpris på 615.800 kroner.

I tillegg må du akseptere mindre rekkevidde, 39 kilometer for å være presis.

Hvordan EQE med firehjulstrekk slår ut mot bakhjulsdrevet versjon, kan du lese mer om lenger ned i artikkelen.

Til slutt har EQE 350 lagt på seg 80 kilo.

Så ender man opp med en litt mer potent, men fyldigere elbil med noe redusert kjørelengde og et overpriset firehjulstrekk?

Nei, heldigvis ikke …

EQE 350 oppleves omtrent på samme komfortnivå som EQS, samtidig som den er stram og presis på svingete veier.

Kjøreegenskaper

Undertegnet kom rett fra testing av flaggskipet EQS 450 Manufaktur, med kjøreopplevelsen godt plantet i ryggmargen, da nøkkelen til EQE 350 ble overlevert.

Det tok ikke mange kilometer før jeg begynte å lure på om Mercedes hadde gitt meg feil bil. EQS skal være klasseledende på komfort, men totalpakken til EQE oppleves faktisk som bedre enn toppmodellen.

På lik linje med EQS, er testbilen utstyrt med Airmatic-luftfjæring, som rett og slett fungerer som en tryllestav for å takle dårlig veidekke.

Se vår test av EQS 450 Manufaktur under:

TIDENES BESTE? Ikke helt, men nesten. Mercedes-EQ EQS 450 Manufaktur er en luksusbombe som så vidt bommer på innertier. Se videoen over for å finne ut hvorfor.

Kritikken vi rettet mot EQS-en at bilen slet med å finne roen etter store ujevnheter i lave hastigheter er ikke et tema i EQE.

Den oppleves omtrent på samme komfortnivå som EQS, samtidig som den er stram og presis på svingete veier.

Motorene fordeler kraften dynamisk til hvert hjul for å optimalisere trekkraften. Sammen med firehjulsstyring gir dette bilen en direkte styrerespons og en nydelig balanse selv under press.

Den lille ekstra vekten fra firehjulstrekk merker man rett og slett ikke.

Praktiske og interiør

Interiør, bagasjerom, baksete- og barneseteplass har vi testet tidligere. De praktiske løsningene er lik i denne testbilen.

Alt dette kan du lese om her eller se i videoen under:

Forbruk

EQE 350 4MATIC har i utgangspunktet en rekkevidde på 600 kilometer ifølge WLTP-målestandarden. Med litt ekstrautstyr på testbilen er dette ifølge importøren redusert til 579 kilometer.

Til tross for dette presterte EQE 350 4MATIC bedre enn forventet med et gjennomsnittsforbruk på 1,66 kWt/mil på vår faste testrunde.

Sammenlignet med EQE 300, som oppnådde 1,76 på testrunden, er dette overraskende godt.

Forholdene på vår fast testrute på testdagene kan delvis forklare forskjellen, med temperaturer mellom fem og syv grader på høsten for EQE 300, mens EQE 350 opplevde 14 til 18 grader og tørt sommervær. Samtidig var EQE 300 utstyrt med vinterdekk.

motorveitesten ble det målt et gjennomsnittlig forbruk på 1,77 kWt per mil i en snittfart på 100 km/t.

Dette er fortsatt godt innafor oppgitte WLTP-forbruket – imponerende!

LADELUBBEN: Ladefarten til Mercedes EQE er hel ok, men vi mener den burde vært raskere for en bil i denne prisklassen. Man rekker fint å spise tre smultringer mens bilen lader fra 10 til 80 prosent.

Lading

Ved ladestolpen har Mercedes fortsatt en jobb å gjøre.

Maks ladehastighet på 170 kW er lite imponerende for en bil i denne prisklassen.

34 minutter brukte EQE 350 på å lade fra 10-80 prosent. 170 kW ladehastighet snuste den så vidt på akkurat i starten, før den falt til under 150 kW etter 20 prosent.

EQE utstyrt med en ombordlader til saktelading (typisk hjemmelading) som takler opp til 11 kW.

En 22 kilowatts ombordlader er tilgjengelig som ekstrautstyr.

GLATT: Mercedes har lagt mye vekt på lav luftmotstand med EQE, noe vi mener har gått litt for mye utover designet. Å skille mellom EQ-modellene er ikke lett.

Konklusjon

På tørr veibane og under vanlig kjøring er det nesten umulig å skille en EQE med bakhjulstrekk fra en med firehjulstrekk.

Forskjellen blir først tydelig når man kjører litt mer aktivt.

De ekstra 49 hestekreftene er svært velkomne og utgjør det lille som manglet i EQE 300 for å levere en kjøreopplevelse som både inspirerer og gjør bilen mer avslappet, selv når den er fullt lastet på langtur.

Men det er kombinasjonen av 4MATIC og Airmatic-understellet som virkelig forvandler EQE til en av de mest kjøreglade bilene vi har testet.

Man betaler dyrt for trekk på alle fire og mer effekt hos Mercedes. Men vi synes det er verdt det, for det tilføyer bilen så mye mer enn bedre fremkommelighet på vinteren.

Såpass at den ikke bare er ledende i sin klasse, den overgår også biler i en klasse over seg …

Les også