Lancia Ypsilon: Italiensk småbil-luksus
Lancia er tilbake med en lekker «supermini» i luksusformat – men det er usikkert om vi vil se den i Norge.
Lancia har vært en sjelden trekkfulg i Norge, men har tatt status som et litt påkostet bilmerke.
Merkets 117 år lange liv har gitt oss mange designperler, og er kanskje aller mest kjent for biler som Flaminia og Aurelia B24 Spider, samt sportsbilene Delta Integrale, Stratos og 037.
De siste årene har vært preget av polariserende og sær design, som ikke nødvendigvis har økt salget.
Og i denne tiden har merket slitt voldsomt, med bare den knøttlille Ypsilon i programmet, som bare er solgt i hjemmemarkedet Italia.
Skal være luksus
Til tross den styggpene Ypsilon vi kjenner, skal Lancia fortsatt være alternativet for deg som vil kjenne duften av den fine verdenen.
Sjelden har vi sett en pressemelding med så mange superlativer om noe såpass hverdagslig som faktisk befinner seg under skallet.
For her får du en bybil som er 4,08 meter lang – og i bunn og grunn får du akkurat det samme her som om du hadde bestilt en av konsernsøsknene Peugeot 208 (4,06 m), Opel Corsa (4,06 m), Jeep Avenger (4,08) og DS 3 (4,1 m), men større enn Fiat 500 (3,6 m) og Mini Cooper (3,9 m).
Men i motsetning til de andre, fås Ypsilon bare i elektrisk versjon, med en motor som yter 115 kW (156 hk) og 260 Nm, sammen med batteripakka på 54 kWt brutto / 51 kWt netto.
Det skal gi en rekkevidde akkurat over 400 km, noe som er det magiske tallet hos moderselskapet Stellantis om dagen.
Sjekk bilene vi har testet med samme motor og batteri i lenkene under:
Fokus på design
Det brukes store ord om designen også, og Lancia starter med spesialversjonen «Edizione Limitata Cassini».
De skal ha designet hele bilen med det visstnok kjente interiørfirmaet Cassini og hatt fokus på å lage ei koselig italiensk stue.
Gjennomgangstemaet er blått, visstnok en ikonisk farge for Lancia, og det meste av materialene skal enten være resirkulert eller resirkulerbart.
Det mest iøynefallende er allikevel halvsirkelen å legge mobilen på og de to skjermene på 10,25 tommer.
De kaller sitt infotainment S.A.L.A, som betyr stue.
Skjønner vi pressemeldingen riktig, har de integrert lyd, lys, varme og massasje sammen for å skape forskjellige stemninger, trolig ganske likt det Mercedes og BMW har holdt på med noen år.
Både bluetooth, Android Auto, Apple CarPlay og lading skjer trådløst, og du bruker ikke nøkkelen for å gå inn og ut av bilen eller starte den.
I bunn og grunn får du akkurat samme utstyr som i de andre Stellantis-bilene.
Flørter med fortiden
Heldigvis har de ikke gått i retrofella, men kun trukket inn elementer fra tidligere modeller.
Det mest tydelige er de runde baklyktene, som skal hedre rallybilen Stratos.
OK utstyrt
Og du skal kjøre den selv, for bilen tilbyr bare nivå 2 selvkjøring.
Det inkluderer filassistent og assistert filbytte. Til gjengjeld får du full hjelp til parkering med 360-visning.
Du får også LED-Matrix frontlys, noe Stellantis ruller ut på de fleste småbilene nå.
Startprisen er er satt til 40.000 euro, og da får du med deg ladeboks i hjemlandet.
Der får du også 5.000 euro avslag om du leverer inn en eldre fossildrevet bil som har vært i familiens eie i mer enn et år.
Men dette dreier seg altså om Italia. Det gjenstår som nevnt å se om modellen vil finne veien til Norge …
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!