Polestar har «teaset» sin tredje modell så langt, Polestar 3. Eksakt hvor stor den blir, vet vi ikke ennå, men den skal sikte seg inn blant de store, Audi e-tron, BMW iX og Tesla Model X. Med det begrensede utvalget som tross alt er på elbiler ennå, vil selvsagt Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC bli konkurrenter, også.
Med produksjon i USA, blir Polestar et globalt merke. Hovedkvarteret er i hjertet av Volvoland, på Torslanda utenfor Gøteborg.
USA først
– Polestar 3 vil bygges i USA for amerikanske kunder, sier Polestar-sjefen Thomas Ingenlath.
Modellens viktigste marked blir trolig «over there», selv om også kineserne er glade i store SUV-er.
Men: Polestar sier det vil bli en global lansering, også. Derfor blir bilen også bygget i Kina, og det er visstnok disse bilene som etter hvert kommer på det europeiske markedet.LES OGSÅ: Polestar 2 i nye og billigere utgaver
Sportslig og aerodynamisk
Det er lite å se under det snøhvite lakenet, men Polestar beskriver modellen som «aerodynamisk elektrisk performance SUV». Ikke bli overrasket om man vil finne elementer fra fjorårets Precept Concept, som riktignok var en lang luksussedan med coupé-linjer, a’la det Tesla har holdt på med siden 2012.
Under visningen sa designsjefen Max Missoni at Precept ville bli en sterk indikator på hva vi hadde i vente med Polestar 3.LES OGSÅ: Polestar-sjefen i Norge: – Ser ikke på Tesla som konkurrent
Det vi kan se er kraftige hjulbuer, antakelig i sort, slik vi ser det på Polestar 2. Fronten blir lav, antagelig med nokså lave lamper og en ny tolkning av lyktdesignet «Tors hammer».
Det kan se ut som om nedre kant av siderutene også får en kraftig sving oppover, noe som vil gi en kraftig D-stolpe i hekken. Avslutningen blir mer crossover enn ren SUV. Ingen tente lamper antyder så langt noe som helst. Det ser i hvert fall ut som speilene er byttet ut til fordel for kamera på stilker.
Max har tidligere fortalt at Polestar 3 blir sterkt inspirert av Precepts interiør. Det blir langt enklere og luftigere. Trolig med et horisontalt dashbord med en stor frittstående skjerm i høydeformat og en liten skjerm på rattstammen.
Detaljnivået på elementene blir lekkert, og material- og fargevalg ikke helt ulikt det man ser i Volvo i dag. Regn med at du kan velge mellom resirkulerte materialer i interiøret.
LES OGSÅ: Stor trippel-test – elbilene som gir mest for pengene
Miljøet er selvfølgelig i fokus når det kommer til valg av produksjonsland. også. Kortere frakt og raskere levering er viktige faktorer.
Den norske importøren hevder de ikke har sett mer enn vi har gjort – og vet ikke når bilen kommer til Norge.
LES OGSÅ: 10 nye elbiler under 250.000 kroner