Hopp til innhold

Og der kom det bilder av EV9 uten kamuflasje: Slik ser Kias kommende flaggskip ut

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BOKSBIL: Kia lanserer snart sin modell EV9, og den blir både bred, høy og lang.

Det har kommet mange drypp om EV9 i det siste. Her kommer en Kia-dråpe til.

Nordmenn vil ha elektrisk SUV for tiden – og Kia og en drøss med andre produsenter mener åpenbart at vi trenger en kjempestor sådan, med tre seterader.

Dette er altså enda en asiater med sju seter. Til nå har vi BYD Tang, Hongqi E-HS9 og Nio ES8.

Tyskerne har foreløpig bare gitt oss Mercedes EQS SUV.

Kia Concept EV9:

Svær SUV fra Kia

Nå uten kamuflasje

EV9 skal bygge på samme modulbaserte elbilplattform (E-GMP) som den svært velkjørende EV6 og Hyundai Ioniq 5.

Det vil overraske stort om den ikke får samme motor og drivlinje også.

Det vil i så fall si batteri på henholdsvis 58 og 77 kWt – og firehjulsdrift med 239 kW (325 hester) og 605 Nm.

Den store bilen vil trolig få et WLTP-forbruk på rundt to kilowattimer på mila, selv om Kia tradisjonelt er gode på energieffektivitet.

Tidligere har vi sett bilder av bilen med kamuflasjedrakt:

KIA EV9 lanseres tidlig i 2023:

Her kan du se de første bildene

Det har vært mange små drypp fra Kia for å få maksimalt med oppmerksomhet rundt denne doningen før den er ute.

Men først nå, attpåtil med sperrefrist klokka 22 om kvelden norsk tid, serveres det aller nådigst noen bilder uten sebrastriper og altfor mye hemmelighetskremmeri.

Plassmaksimert

Kia bruker som du ser det kjente trikset med rette linjer for å få maks plassutnyttelse. Og resultatet er absolutt blitt noe som stikker seg ut i mengden.

Dersom virkelighetens variant av EV9 deler dimensjonene fra konseptutgaven, måler bilen 4930 mm i lengden og 2055 mm i bredden.

SVÆR: Lamper er trukket helt ut i sidene for å få designen så bred som mulig. Dette blir en stor bil på nærmere 5 meter lengde.

Bilen har en skyhøy og helt tett front. Kias tigergap er redusert til to litt tykkere lister i fronten. Du får store, markerte loddrette kjørelys og et stående lys ytterst på hver side.

Hvor stor frunken – altså bagasjerommet i fronten – blir, gjenstår å se, men Kia har tradisjon for å ha frunk, så noe blir det garantert.

KRAFTFULL: Med silhuett og vinduslinje omtrent som en Range Rover, blir uttrykket kraftfullt.

Den høye sideprofilen med smal vindusåpning og kraftig markert tak, kan minne litt om Souls designfilosofi gjennom sine to generasjoner.

Den kantete looken miner om nye e-Niro, og vinduslinja binder den sammen med EV6. Kraftige hjulbuer og de tette platefelgene gir en maskulin look og fremhever linjaldesignen.

Skjulte dørhåndtak er på plass, men skjulte takrelinger og kameraspeilene fra konseptutgaven, ble ikke uventet borte.

RENT: Kia går ikke totalt knappefritt inn i fremtiden. Heldigvis vil mange kanskje si. Interiøret skremmer ingen.

Nytt, men tradisjonelt

Kia har ikke latt seg friste til å gå helt knappefritt.

De har fortsatt sin kombinasjon av vippebrytere og fysiske knapper for de viktigste funksjonene. Heldigvis. Det er kombinert med to 12,3-tommere og en mindre 5-tommers skjerm.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Vår erfaring er at menysystemene kan bli bedre. Kanskje er de det her.

Under skjermen er det plassert en rekke berøringsknapper for start/stopp av bilen og betjening av klimaanlegget.

SJU SETER: Bilder fra andre og tredje seterad er fortsatt ikke publisert.

Romslig sjuseter

Kia har fått familier til å evaluere både seks- og syvseters-varianten med henblikk på å sikre at alle passasjerene i EV9 har like god plass og komfort som føreren.

Personene på første og andre seterad kan legge ned setene og hvile litt mens bilen lades.

Setene på andre seterad kan enkelt snus 180 grader, slik at passasjerene sitter vendt mot passasjerene på tredje seterad.

På tredje seterad er det også koppholdere og ladepunkter for mobile enheter.

Test av Kia EV6 med campingvogn:

Slik fikset Kia EV6 kjøring og lynlading med 1.600 kilo på kroken

Hvor mye av materialene fra konseptutgaven vist tidligere som er blitt med videre, fortelles det lite om fra Kia i denne omgang.

Men hvis dette er fulgt opp i praksis, finner vi i så fall resirkulerte fiskegarn i gulvet, resirkulerte plastflasker og resirkulert ull i setetrekkene, og vegansk skinn i kupeen.

Det skal ifølge Kia være mer bærekraftig enn skinn fra dyr. Kia har tidligere uttalt at de gradvis vil redusere bruken av ekte skinn i bilene sine.

Test av Kia EV6 GT:

Nå lager Kia sportsbil!

Lanseres før påske

Kia har annonsert global lansering av bilen i slutten av denne måneden.

Da får man alle spesifikasjoner på bilen.

Om vi da også får pris, eller om Kia går for nok et PR-stunt i sin annonseringsføljetong, får vi vente med å se.

Prøvekjørt: Nye Kia e-Niro:

Mamma Mia, her er en betydelig friskere Kia

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også