Stjernesmell for en rekke nye elbiler: Tesla og Ioniq 6 ser stjerner i krasjtest
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Euro NCAP har smadret 16 norgesaktuelle nye elbiler hittil i år. Sjekk om du tør å sitte i noen av dem.
Euro NCAP er den gjeldende standarden for kollisjonstester i Europa. De har testet kollisjonssikkerhet siden 1997.
Hittil i år har de grundig testet 16 norgesaktuelle modeller.
Og denne uken ble det kjent at både Hyundais Ioniq 6 og den nye utgaven av Tesla Model S oppnådde fem av fem stjerner på Euro NCAP-testen.
Det gjorde også Toyotas elbil bZ4x, som ellers har vært i hardt vær den siste tiden på grunn av dårligere rekkevidde i praksis enn de offisielle WLTP-tallene.
Tesla topper lista
På de to gjeveste plassene finner vi Tesla Model S og Model Y, med de beste resultatene målt i Euro NCAP sin historie.
Deretter følger Mercedes-EQ EQE. Det var forresten storebror EQS som fikk best score i fjor.
Sjekk hele lista litt lenger ned i saken.
Dersom du ønsker å gå i dybden på en spesifikk bil, følg denne lenka, trykk på aktuell bil og få ut fullstendig rapport. Der kan du se videoer av samtlige biler som er testet også.
Nye krav i 2020
Mens det for få år siden var mest fokus på kollisjoner og passiv sikkerhet, er det nærmest blitt et eksplosjonsartet fokus på de aktive sikkerhetssystemene i bilene.
Nå tar de nærmest over styringen av bilen dersom uhellet skulle å være ute, både i lav og høy hastighet.
Og det finnes en rekke systemer som klargjør bilen for kollisjon, dersom den oppfatter at det er fare på ferde.
Men like mye er de siste systemene såkalte preventive systemer som gjør at du mest sannsynlig ikke havner i en farlig situasjon, eller i hvert fall begrenser den mye.
På grunn av den stadige utviklingen, foredles også måten bilene testes på hos Euro NCAP.
Det blir stadig strengere krav for å oppnå full pott. Derfor kan ikke karakterene fra år til år direkte sammenlignes med tidligere års resultater.
Spesielt etter forandringene i 2020, kan ikke stjernene sammenlignes med kollisjonstestene som ble gjort i 2019 eller tidligere. Man fikk en forandring i 2018.
En bil som virkelig har fått merke at alderen tynger, er Renault Zoe, som man kan se i tabellen har fått null stjerner.
Den hadde fem stjerner da den ble lansert.
Fire kategorier – maks fem stjerner
Euro NCAP deler kollisjonssikkerhet i fire kategorier: Kollisjonssikkerhet for voksen, for barn, for fotgjengere og bilens sikkerhetssystemer.
De fleste bilene klarer seg bra. Alt under fem stjerner kan nærmest anses som slakt nå for tiden.
MG Marvel R, Fiat 500e, Citroen e-C4 og Opel Mokka-E, som er på samme plattform, fikk nøye seg med bare fire stjerner. Og Renault Zoe har som nevnt måttet nøye seg med null.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!