Hopp til innhold

Våre mest leste artikler på elbil.no i 2023: Dette syntes dere var mest interessant i år

KALDSTART: Vi var nysgjerrige på hvordan elbiler ville reagere i ordentlig sprengkulde. Det ble åpenbart dere også. Elbiltesting i minus 40 ble vår mest lest sak i 2023. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Ekstreme vinterforhold, en amfibie-elbil, ladepriser og tunge motbakker. Dette er bare noe av det som fikk elbil.no-leserne til å klikke i året vi legger bak oss.

2023 har ikke bare vært et rekordår for antall biler testet, men også i antall artikler publisert på elbil.no, som allerede har bikket 750 totalt.

Topp 10-lista over året som er i ferd med å ebbe ut vil kanskje overraske noen av dere. Den overrasker i hvert fall oss.

Stor oversikt – disse modellene kommer snart:

24 elbiler vi gleder oss til i 2024

Og førsteplassen, den tok artikkelen vår om hvordan elbiler reagerer under ekstrem kulde.

Vi starter med førsteplassen og jobber oss nedover til tiendeplassen. Her er lista:

1. Elbil-overnatting i 40 minusgrader

Noen hevder at elbiler ikke tåler vinteren. Dette testet vi til det ytterste ved å la bilene overnatte i et kuldekammer med en temperatur på minus 40 grader.

Her er artikkelen som oppsiktsvekkende mange av dere klikket på i år:

Elbilforeningens vintertest 2023 – kuldekammer spesial:

Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader

Og her er forresten en ekstra-service til deg som ikke gidder å lese, men heller vil se film – det er tross alt jul:

2. Elbil kjørte over 7 kilo­meter – 30 meter under vann

To nye verdensrekorder ble satt i Australia – under vann med en el-konvertert Toyota Land Cruiser fra 1978. Dette er den lengste og dypeste ferden under vann med en bil så langt, om noen måtte lure.

Du ser forresten film av dypdykket inne i artikkelen vi skrev om stuntet:

To nye verdensrekorder satt Down Under:

Elbil kjørte over 7 kilo­meter – 30 meter under vann

3. Disse bilene var vi spente på i år

23 elbiler vi gledet oss til i 2023. En slags tradisjonsartikkel, om du vil. Vi har akkurat publisert en tilsvarende sak for 2024, den finner du lenke til ovenfor.

Men saken vi skrev på denne tiden i fjor, ble godt lest gjennom hele året vi straks legger bak oss:

Sjekk lista over bilnyhetene som kommer i år:

23 elbiler vi gleder oss til i 2023

4. Mange elbiler unngår skrapesyken

Enda en gang demonstrerer elbiler ikke bare sin evne til å tåle vinterkulde, men i mange tilfeller viser de seg faktisk å være bedre enn fossilbiler.

Is er godt, men kanskje best om sommeren, og i hvert fall ikke på bilruten når man skal ut og kjøre:

Isfrie ruter er viktig for trafikksikkerheten:

Her har elbilen en stor fordel

5. Vi sover i elbil og lager deilig frokost med strøm fra bilen

Ved hjelp av en enkel oppblåsbar madrass forvandler Xpeng G9 seg fra en elbil til et rullende hotell på bare noen få minutter.

Vi testet dette ved å overnatte på en strand en kald oktoberkveld, og morgenen etter fikk vi egg og bacon og nytraktet kaffe via strøm fra bilen.

Sjekk artikkelen under, der du også finner videoen vi lagde. Den kan vi i all beskjedenhet anbefale:

Vi tester camp-modus i Xpeng G9:

En (het?) natt med ny modell

6. Kommer vi opp bakken?

For-, bak- eller firehjulstrekk? Diskusjonen om hva som er best på vinterføre blir visst folk aldri lei – ikke i år heller.

Vi testet i hvert fall fremkommelighet med ulike fremdriftsvarianter, og hvordan det gikk finner du ut her:

Elbilforeningens vintertest 2023:

Må du ha firehjuls­trekk for å komme deg opp bakken?

7. Vår nye spalte – «Lade-Lars svarer»

Er det egentlig slik at man ikke bør benytte hele batterikapasiteten på elbilen? Det var temaet for første artikkel i vår nye ladespalte, som vi siden har rullet ut en gang i uka i høst.

Spalten har jevnt over blitt godt lest, men aller mest lest ble altså saken om dette temaet:

Elbilforeningens nye lade-spalte:

Bør man ikke lade til mer enn 80 prosent?

8. Hurtigladeprisene, et evig tema …

Da de ville strømprisene endelig hadde roet seg, virket det ikke som om ladeselskapene hadde det spesielt travelt med å justere ned prisene sine tilsvarende.

Vi fulgte opp og ga deg jevnlig oversikt over prisene i en rekke artikler, etter hvert som ting skjedde. Men akkurat denne ble mest lest:

Begynner å nærme seg Teslas ladepriser:

Nå skrur flere lade­selskaper ned prisene – i hvert fall litt

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

9. Året med Easee-gate

Det har blitt mange saker om ladeboksprodusenten Easee i år – også på elbil.no – etter trøbbelet selskapet hadde med svenske sikkerhetsmyndigheter.

I denne saken skrev vi om den nye Easee Lite-ladeboksen, som kan koble seg til en tredjepart uten å gå via skyløsningen til selskapet. Selskapet kom også med positive signaler for eiere av allerede installerte ladebokser:

Positive signaler fra Easee også til eiere av gamle ladebokser:

Ny Easee-boks med overraskende funksjoner

10. Ulike utgaver av folkebilen Model Y testes og sammenliknes

Tesla forblir dominerende i 2023, ikke bare når det gjelder salgstall, men også på elbil.no.

Etter utallige tester fortsetter Model Y å være i en klasse for seg, ble konklusjonen i artikkelen som runder av listen over årets mest leste saker her på elbil.no:

Les vår test der vi går tett på de ulike utgavene av Tesla Model Y:

Klassens beste – uansett billigst eller dyrest

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også