Gikk du glipp av dette fra Shanghai Auto? Snarveien til elbil-nyhetene fra bilmessa
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fraværende bakrute, sportslig to-seter, romslig luksus, en elektrisk pickup og mye mer. Det kom mange nyheter fra bilmessen i Shanghai i år.
I nesten ti dager har det på bilmessen Auto Shanghai blitt avduket nyheter i bilverdenen – ikke minst på elbilfronten.
Bilmessen er en av de største i verden og avholdes hvert andre år i Shanghai i Kina.
I denne saken har vi samlet opp de elektriske nyhetene fra bilmessen som elbil.no har skrevet om.
Polestar 4
Polestar 4 er selskapets nyeste modell og defineres som en sports-SUV. Dette er første Polestar som blir produsert på Geely sin helelektriske plattform, SEA.
Der Polestar 3 har et relativt høyt forbruk, skal Polestar 4 ha et mer energioptimert oppsett.
Og en av de spennende nyhetene: Bilen kommer faktisk uten bakrute.
Les mer her:
Xpeng G6
Med mål som er nesten identiske med Tesla Model Y, blir Xpeng G6 fort en nær konkurrent til den populære bilen, mente vår biljournalist.
Bilen er den første som blir produsert på selskapets SEPA 2.0-plattform.
Xpeng har ikke mindre enn 17 optimerte designfunksjoner for å få ned luftmotstanden.
Les mer her:
BYD Seagull
BYD er en av de største bilprodusentene i Kina.
I Norge er de om kort tid representert med hele fem modeller, og de vurderer å ta inn flere.
BYDs lille Seagull får en grei rekkevidde og kan komme til å koste rett under 120.000 kroner. Spørsmålet er om måka flyr til våre breddegrader snart.
Les mer her:
Jac T9
Elektriske pickuper er vi ikke bortskjemt med i Norge. Til nå er det kun én på markedet – Maxus T9.
Men til neste år får den selskap av barskingen Jac T9. Og før jul kommer også Fords F-150 Lightning, som vi også skrev om da det i forrige uke med brask og bram ble kjent at den bilen blir tilgjengelig i Norge.
Jacs pickup kommer med blant annet firehjulsdrift, stort lasteplan, gode taklastmuligheter og uavhengig fjæring. Og den blir langt billigere enn Forden.
Les mer her:
MG Cyberster
Med Lambo-dører og to seter er dette alt annet enn en familiebil.
MG Cyberster skal bringe tilbake det sportslige DNA-et som historisk sett har eksistert i MG.
Bilen bygger på klassiske sportsbiltradisjoner. Lav front, korte overheng, sitteposisjon langt bak og klassisk tøytak.
Les mer her:
Jac EV3
De siste årene har elbiler stort sett blitt forbundet med stadig større biler. Jo større jo bedre, later det til.
Da kommer nok Jac EV3 som en hyggelig liten elektrisk nyhet for mange. Den lille og kompakte elbilen er nemlig bare fire meter lang, 1,77 meter bred og 1,56 meter i høy.
Med en rimelig pris og ungdommelig utseende, blir denne fort populær hos de mer yngre kjøregruppene.
Les mer her:
Volvo EX90
Vi har sett mange bilnyheter den siste tiden der romslighet og mye luksus preger interiør og størrelse på bilene. Volvo EX90 stiller seg overhodet ikke bakerst i denne køen.
Modellen, som Volvo kaller Exellence, flyter over av luksus – og ikke minst plass. De fem bakerste setene man er kjent med i Volvo EX90, er erstattet med to enorme kapteinstoler med alskens medfølgende luksus.
Limousinfølelsen er i aller høyeste grad til stede på denne romslige 4-seteren.
Men om denne doningen kommer til Norge? Det tviler vi på.
Les mer her:
Zeekr
Et nytt elbilmerke er på banen, og dermed ligger det an til intern Geely-konkurranse i Norge med blant annet Volvo, Polestar og Lotus.
Modellene Zeekr 001, Zeekr 009 og Zeekr X er først ut når bilmerket etablerer seg i Norge tidlig i 2024.
Les mer her:
Smart #3
Det begynner å bli tett med valgmuligheter for folk som ser etter elbiler på rundt 4,5 meter. Nå kommer det enda et alternativ.
De har allerede vist smart #1 både som standardversjon og Brabus-variant.
Snart kommer Smart #3, en snerten coupé-versjon av samme bil.
Les mer her:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!