Sniktitt på Cupra Tavascan: Lamborghini-light
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Er Skoda Enyaq RS for slapp og VW ID.5 for kjedelig? Denne spanjolen skal gi deg mer temperament og lidenskap på den samme plattformen.
Ja, og den nye Cupra Tavascan har fått litt ekstra godsaker.
Cupra hva?
Det er kanskje bare de mest interesserte som har fått med seg det spanske merket Cupra. Og det er ikke så rart, for det startet som sportslige modellvarianter av det omtrent like ukjente Seat.
Det kryr av Seater i Syden, særlig hvis du befinner deg i bilens hjemland Spania, og de har hatt to stunt her til lands også, nylig bare for fire år siden.
Nå står det bare «Eier du en Seat? Vi tar vare på deg» når du går inn på hjemmesiden deres.
Nye biler av merket Seat er ikke å få kjøpt her lenger.
Men grunnen er enkel. Seat bestemte seg for at alle elbilene skulle selges under navnet Cupra i stedet.
Selges på nett – hentes hjemme
Foreløpig er de bare representert med én bilmodell i Norge, nemlig Cupra Born.
Med den mer familievennlige Tavascan dobler de utvalget. Og den skal hovedsakelig selges på nett og overleveres til deg hjemme på gårdsplassen.
Foreløpig har du kunnet kjøpe Born, som du kan sjekke ut vår videotest av under, men det er ikke så mange du ser av den, først og fremst på grunn av at importøren ikke har hatt tilgang på biler fra fabrikken.
Dette er Cupras elbiler
- Cupra Born
- Cupra Tavascan
- Cupra Urban Rebel (kommer i 2025)
Bøllete familiebil
Men nå handler det om Tavascan. Det blir den ellevte bilen som blir produsert på MEB-plattformen, og drivlinjene kjenner du nesten igjen.
Modellen får en sporty linjeføring og kan mest sammenlignes med Audi Q4 e-tron Sportback og Skoda Enyaq Coupe. Men denne er mye råere.
Her er en sammenligningen mot Lamborghini Urus mye nærmere.
En svær tilsynelatende gapende front, aggressive lykter, dypt profilert panser og veldig sporty fargevalg i kombinasjon med detaljer i kobber.
Den har aggressive profiler på sidene og den har en virkningsfull knekk i bakkant av vindusrekka for å få en sporty snert på vogna.
Trekantmønsteret i lyktene foran følges opp til gagns bak og ender i en stripe mot den lyssatte logoen. Fett. Bare se i denne videoen her.
Merkelig nok er det ingen frekk takspoiler. I stedet har de en liten ducktail ytterst på bakluka og ganske fremtredende diffuser nede.
Detaljene rundt hjulbuer, kanaler og nedkant på hekken er i blank sort. Frekt.
Crazy inni
Undertegnede så konseptutgaven i 2019, og det er sjelden det holder hele veien til gata, men interiøret føler jeg nesten ikke er blitt forandret på.
De to skjermene kjenner man igjen fra ID.-familien. En fastmontert 5,2-tommer på rattstammen og en liggende 15-tommer med egen design, men identisk betjening.
Men her har «slidene» for volum og klima fått belysning. Du kan også personifisere skjermen mer.
Men mens VW og Skoda har vært opptatt av funksjon, har man hos Cupra vært opptatt av form når man har skulpturert innredningen.
Her har du en svær søyle i midtkonsollen som ikke har noe annen funksjon enn å være kul. Den stjeler plass, men du har i bunn og grunn samme funksjonalitet.
Det er kult og annerledes. Betjeningen på rattet er de samme fæle berøringsflatene som på ID.-bilene, men man har lagt til egne knapper for kjøreprogrammer på rattet med flat bunn.
Ganske stor
Tavascan er 4,64 meter lang, 1,86 meter bred og 1,6 meter høy. Den er altså lengre enn Q4 e-tron og ID.5, men omtrent identisk med Skoda Enyaq Coupe.
Det gjør den tross alt til en fullverdig familiebil med knallgod plass i baksetet og i bagasjerommet. Bagasjerommet er merkelig nok bare på 540 liter. 30 liter mindre enn Skodaene.
– Merkets reise mot elektrifisering er dens ustoppelige impuls – den er kjernen i alt vi gjør. Cupra transformerer seg mot et fullt elektrifisert merke innen 2030. Det er så mange «vanlige» elbiler som kommer på markedet. Det er ikke det Cupra handler om, sa Cupra-sjef Wayne Griffiths under avdukingen av modellen.
Travascan er designet og utviklet i Barcelona. Men den blir produsert på Volkswagens fabrikk i Anhui i Kina.
Bilen blir lansert til neste år, og målet er mer enn 70.000 solgte biler årlig.
Sprekeste til nå
Cupra plukker fra velfylte hyller. Du kan velge adaptive dempere, et sporty oppsett av understellet, skarp styring og 21-tommers hjul med 235 mm bredde foran og 255 bak.
Men du kan velge 19- og 20-tommere også.
De hevder de har satt opp bilen med egen geometri for å gi deg bedre styring, og det er mulig å slå av ESP-systemet for å slippe at man går tom for krefter når grepet glipper.
Cupra hevder også at de har optimalisert bremse- og pedalfølelsen.
Tavascan får mer effekt enn alle andre på plattformen til nå, og sladrer litt om hvilken effekt ID.7 og ID.Buzz GTX kommer til lå få.
Bakhjulstrekkeren får den samme hekkmotoren som nylig ble lansert på Volkswagen ID.7. Den er på 210 kW (286 hester) og saftige 545 Nm.
Firehjulstrekkeren, med betegnelsen VZ, får 250 kW (340 hk) og 679 Nm. Det er 40 mer enn dagens firehjulstrekkere på plattformen.
Sprinten til 100 km/t tar bare 5,6 sekunder på den kjappeste modellen.
Mye å velge i
Du velger mellom kjøreprogrammene Range, Comfort, Perfomance, Cupra og ditt eget programmerbare program. Firehjulstrekkeren har i tillegg et Traction-program.
Firehjulsdriften stjeler nesten ikke energi, veier bare 60 kilo ekstra og samarbeider på millisekunder.
Skulle du bli lei av å kjøre selv, har den blant de beste sikkerhetssystemene på markedet i dag – og Tavascan deler svermteknologien til alle biler i Volkswagen-gruppen, som samler info og gjør bilen mer selvkjørende for hver dag som går.
Den får også parkeringsassistenten som gjør det mulig å legge inn minnefunksjon på de parkeringsplassene du bruker mest, for eksempel garasjen.
Men du må sitte i bilen, med sikkerhetsbeltet på, og den har rimelig god tid, så du gjør det raskere sjøl.
Gjerrig på strømmen
Rekkevidden på bakhjulstrekkeren blir 550 kilometer takket være batteriet med 77 kWt netto. Firehjulsdriften 520.
Cupra er nøye med å påpeke at B-modus på girspaken hjelper til med bremsing og regenerering, og sparer bremsene når det kjøres aggressivt.
Derfor har de lagt inn fire trinn på padler bak rattet.
Lader sakte
Merkelig nok har ikke den sporty kvikkasen fått 170 kW ladefart på hurtigladeren. Den må nøye seg med 135.
Bilen kommer til Norge neste år, men priser og utstyrsnivå er ikke satt ennå, og du kan neppe regne med at den blir billigere enn konsernsøsknene.
Og året etter kommer grisetøffe Urban Rebel. Den bør dere glede dere til.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!