Disse elektriske personbilene er fem meter eller lengre: 27 lange elbil-modeller
Man kan like det eller mislike det, men nå tangerer stadig flere av de elektriske familiebilene fem meter. Sjekk oversikten her.
Om denne tendensen er en bra ting, kan man saktens diskutere, men faktum er at mange elbiler som produseres nå, blir større og større og lengre og lengre.
Selv de største europeiske luksusbilene var under fem meters lengde for bare noen få år siden. Nå er eksempelvis Mercedes EQS 5,2 meter lang og BMW i7 strekker seg til 5,4 meter.
Til og med folkebiler som BMW 5-serie og Volkswagen ID.7 Touring er fem meter lange.
Volkswagen Passat for ti år siden var 4,77 meter lang. For 20 år siden var den 4.68, og den var blant de romsligste da også.
Og da har vi ikke tatt med oss kassebilene i lista. Alle disse er også minst fem meter lange, men de skal også kunne komme som romslige sju- og åttesetere.
Det skal sies at trenden med store biler på langt nær er noe særfenomen for elbiler.
Men likevel er det uttrykt bekymring for at utvalget av mindre og rimeligere elbiler er mer beskjedent, og at det kan forsinke det grønne skiftet i Europa. Det har vi skrevet om her:
Store og tunge
Med større volum, kommer også økt vekt.
Både på grunn av mer karosseri, men også fordi de fleste er SUV-er medfører økt luftmotstand – og i tråd med manges ønske om lang rekkevidde, får man tidvis store og tunge batterier.
Alt dette øker kostnadene, og det øker også avgiften på bilen, siden det er innført en egen vektavgift for elbiler.
Den letteste bilen i selskapet er bakhjulsdrevne Porsche Taycan med den minste batteripakke, med Tesla Model S hakk i hæl.
Men som vi ofte opplever når vi tester bilene, veier bilene til del mer enn oppgitt hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som tallene i denne artikkelen er hentet fra.
Noen ganger veier de mer enn det som er oppgitt i vognkortet også.
Sikkerhetstesterne i Euro NCAP er blant dem som er bekymret over utviklingen rundt bilenes vekt. Les mer om det i lenka under.
Det bør ikke overraske mange at Rolls-Royce Spectre, en svært luksuriøs toseters coupe – som har som eneste mål å vise enorm pondus – er både den største og tyngste, med sine 5,5 meter lengde og 2,9 tonn.
Men Volvo EX90 og Mercedes EQS SUV ligger ikke langt bak. Begge veier over 2,8 tonn.