Hopp til innhold

"Årets bil" i Norge 2023: Vinneren stakk av med «the double»

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VINNEREN GJEMMER SEG: For første gang var det kun elbiler med i finalen, og vinneren som gjemmer seg bak til høyre i bildet, har faktisk stukket av med «the double» i den norske kåringen «Årets bil» for 2023.

Folkevogn-buzzen ble både «Folkets favoritt» og juryfavoritten i årets kåring.

«Årets bil»-kåringen består i Norge av to kåringer, der leserne av Dagbladet, Dinside og Elbil24 stemmer på sine favoritter i den ene.

Vinneren her kalles «Folkets favoritt», og ble offentliggjort 1. desember.

Med over 20.000 stemmer totalt i årets «folkeavstemning» – der vinneren var overlegent populær – var det aldri noen tvil:

Volkswagen ID. Buzz var blitt «Folkets favoritt».

VINNER I SOLNEDGANG: Den elektriske arvtakeren til «hippiebussen» fra Volkswagen, ID. Buzz. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

«Folkets favoritt» er klar:

Soleklar vinner – men hvilken gikk til topps?

Vant «the double»

I dag ble det kjent at også fagjuryen har stemt samme bil rett til topps, og dermed kan ID. Buzz altså både smykke seg med tittelen «Folkets favoritt og «Årets bil 2023» for Norges del.

Norsk elbilforening er i år på åttende året med i juryen, representert ved seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund.

JURYMEDLEM: Elbilforeningens Ståle Frydenlund har vært i «Årets bil»-juryen i sju år.

– Det er alltid litt ekstra artig når folket og fagjuryen er samstemte, og det er bare å gratulere Volkswagen og ID. Buzz med «the double», sier Frydenlund.

Sist gang dette skjedde, var med Polestar 2, som da ble både folkefavoritt og juryfavoritt for to år siden.

Norges «Årets bil»-kåring – her er finalistene:

Sju av sju er elbiler

Her kan du for øvrig lese vår test og se filmen vi lagde under testingen av ID. Buzz i høst:

Test av Volkswagen ID. Buzz Pro:

En familiesjarmør med enkelte svakheter

Tidligere vinnere av «Årets bil»:

  • 2022: BMW i4
  • 2021: Polestar 2
  • 2020: Tesla Model 3
  • 2019 Jaguar I-Pace
  • 2018: Opel Ampera-e
  • 2017: Hyundai Ioniq
  • 2016: Volvo XC90
  • 2015: Kia Soul Electric

Utpekes ikke «tapere», men likevel topp 3

Det utpekes ikke tapere i «Årets bil»-kåringene, men juryen har likevel tradisjon for å gi en rangering på de øverste plassene.

Den er som følger:

Dette er juryen:

  • Turid Næss – journalist i Dagbladet
  • Ståle Frydenlund – seniorrådgiver og testansvarlig Norsk Elbilforening
  • Anders G. Hovde – seniorrådgiver og Kantars bilmarkedsekspert
  • Bård Eker – gründer og industridesigner, Eker Group
  • Børre Skiaker – generalsekretær KNA
  • Rune Korsvoll – motorjournalist for Dagbladet/Dinside
  • Fred Magne Skillebæk – fagredaktør Elbil24

Hadde Buzz på andre

Jurymedlem Ståle Frydenlund i Elbilforeningen må imidlertid være ærlig på at ID. Buzz ikke var hans førstevalg.

– Til tross for at den er en sjarmerende og praktisk bil i varebilformatet.

Han forteller at han plasserte den som nummer to bak Nissan Ariya, med Renault Megane E-Tech på tredje.

– Hovedgrunnene til at den ikke gikk helt til topps på min liste, er at den ikke virker helt ferdig utviklet ved lanseringen. Jeg tenker særlig på at den ikke kommer med varmepumpe før om et års tid, og at du heller ikke kan forvarme den underveis til hurtiglading vinterstid.

Duelltest: ID. Buzz Pro vs. Tesla Model Y Performance

Samme pris – to ulike verdener

– Lav nyttelast trekker også ned, men det var ingen tvil om at jeg skulle ha den på pallen, avslutter Frydenlund.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også