Disse kommer neste år: 25 elbiler vi gleder oss til i 2025
Flere viktige småbiler, heftige entusiastbiler og etterlengtede varebiler: Bli med over til det avgjørende elbilåret 2025.
Spesielt en viktig kompaktbil fra Toyota, som også vil bli solgt under navnet Suzuki, vil hjelpe stort for å nå målet om hundre prosent elektrisk nybilsalg.
På tampen av 2024 fikk vi småbilen Citroën ë-C3 og Dongfeng Nammi Box. Neste år kommer det flere mindre biler, riktignok ikke så små som disse, men som gjør at flere får råd til bra elbiler.
Vi har fått mange nye kinesiske biler i årene som har vært. I 2025 forventer vi ikke et like stort skred av nye modeller derfra.
Mange oversikter over biler som kommer er optimistiske, men vår nøkterne liste fra i fjor, stemte ganske så godt. Det tror vi denne vil gjøre også.
Noen av de 25 bilene på lista under du ønsker deg?
1. Alpine A290
Akkurat som mange andre bilmerker, har Renault et SUB-sportsbilmerke. Det heter Alpine og står bak en rekke kule bilmodeller.
Allerede i mai i fjor fikk vi se konseptet av det som siden er blitt Alpine A290, en råere versjon av Renault 5, som en av våre biltestere allerede har prøvekjørt.
Her får du seks cm bredere sporvidde, større hjul, en helt ny front med særegne kjørelys, sporty sideskjørt, større spoilere og røde bremsekalipere for å skremme folk rundt deg.
Sportsstoler, kul betjening for giring, kjøreprogram og regenerering er endringene inni.
Batteriet på 52 kWt gir deg 38 mil. Det viktige er effekten på 220 hk, nesten 70 mer enn i Renault 5.
2. Audi RS6 e-tron
Vi har allerede prøvekjørt A6 og det er blitt undertegnedes personlige familebilfavoritt.
Men har vi flaks, kommer den elektriske versjonen av RS6 allerede i løpet av neste år.
Dagens bensindrevne versjon er en av verdens mest populære «powerwagons», og Audi vil neppe skuffe deg med den nye versjonen.
Den er bygget på VW-gruppens PPE-plattform, som også deles av Porsche Macan, men ryktene sier at RS6 vil få hele 805 hester.
Såpass må nok den langt tyngre elektriske versjonen ha for å matche ytelsene til dagens versjon. Forvent samme type designgrep, altså voldsomme skjermbreddere, store hjul og aggressiv front og hekk.
3. Cupra Raval
Denne vil erstatte Ibiza, som knapt ble solgt i Norge. Den bygges på Volkswagens nye MEB Entry-plattform.
Modellen får sterk ungdomsprofil, med Playstation-inspirert betjening på rattet, sprek digital design og kule linjer.
Men ikke regn med et firehjulsdrevet driftemonster. Produktsjefen sa under lanseringen av konseptet at dette blir en moderat motorisert forhjulstrekker med andre inspirerende elementer som skal trigge det rampete i deg.
4. Cupra Tavascan
Det er nesten to år siden undertegnede var på premieren i Berlin, men ennå er den ikke på gata i Norge.
Bilen er 4,64 meter lang og den sjuende mellomklasse-SUV-en på Volkswagens MEB-plattform.
Tavascan skal være den sportsligste av dem, og det gjenspeiles både på innvendig og utvendig design.
Bilen får 286 hester og bakhjulsdrift, 340 hester og firehjulsdrift.
5. DS No 8
Det går trått med DS i Norge, og selv om de har modellene DS4 og DS6 som elektriske versjoner, er det DS No 8 som blir satsingen her hjemme i året som kommer.
Den bygges på Stellantis såkalte Medium-plattform, og får en lengde på 4,82 meter.
Du velger mellom to forhjulstrekkere med et batteri på 74 eller 87,2 kWt netto, med rekkevidde på henholdsvis 572 og 750 kilometer.
Firehjulstrekkeren får 350 hester og tar deg 686 kilometer. Hengervekta er mellom 1.400 og 1.600 kilo og bagasjerommet er på 620 liter.
6. Hyundai Inster
Bilen er et etterlengtet alternativ i småbilsegmentet. Den er 3,85 meter lang, altså 25 cm lenger enn den velkjente VW e-Up!
Doningen skal være ekstremt plassutnyttet og full av sikkerhetsutstyr.
Du velger mellom batteri på 42 eller 49 kWt. Begge med både varmepumpe og V2L-teknologi.
Batterialternativene skal gi deg en WLTP rekkevidde på 300 eller 355 kilometer hvis du velger de minste 15-tommerne. De fleste jåler seg opp til 17-tommers hjul.
Standard Range har 97 hester, klarer 0-100 på 11,7 sekunder og topper 140 km/t.
Long Range har 115 hester, klarer 0-100 på 10,6 sekunder og topper 150 km/t. Begge har et dreiemoment på 147 Nm.
7. Hyundai Ioniq 9
I 2024 fikk vi Kia EV9. Nå kommer konsernsøster Hyundai med sin versjon. En langt mer rent design, men med stort sett samme løsninger.
Batteriet er på 110,3 kWt og det forventes en WLTP-rekkevidde på inntil 620 km og WLTP-forbruk på 1,94 kWt på mila for Long Range RWD-modellen med 19-tommers hjul.
Den skal klare lading fra 10 til 80 prosent på bare 24 minutter ved bruk av en lynlader.
Long Range bakhjulstrekk-modellen drives av en 160 kW (215 hk) motor, mens Long Range firehjulstrekk-alternativet har en ekstra 70 kW (94 hk) frontmotor.
Det tilbys også en Performance AWD-modell som har 160 kW (215 hk) motorer både foran og bak.
Les også vår tilsvarende artikkel som denne for et år tilbake:
8. Kia EV4
Bilen vil komme i to versjoner, både som kombi produsert i Europa og som sedan produsert i Korea.
Begge vil komme til Norge og være på størrelse med Tesla Model 3.
Den bygges på samme E-GMP-plattform som blant annet EV5, EV6 og EV9. Det vil si 800 volt batteriarktitektur med tilsvarende rask lading.
Vi vet lite om bilen, men forvent omtrent samme spesifikasjoner som EV5, som du kan lese mer om under.
9. Kia EV 5
Kia har akkurat lansert lille EV3 med samme designfilosofi som sværingen EV9. Neste år kommer familiebilversjonen EV5, som havner mellom disse.
Den får et kraftfullt design og er 4,61 meter lang (mellom Skoda Enyaq og VW ID.4) og vil bli tilgjengelig med to batteripakker (64 og 88 kWt), drift på både to og fire, i tre utgaver. Standard, Long Range og Long Range AWD.
Effekten vil være 215 hester på forhjulstrekkerne og 308 på firehjulstrekkeren. Forvent rekkevidde på opptil 600 kilometer.
10. Maserati MC20 Folgore
Maserati har ambisiøse elektriske planer. GranTurismo, Grancabrio og Grecale er allerede i Norge som elektriske Folgore-utgaver.
Neste ut er superbilen MC20. Det blir den andre elektriske superbilen etter Rimac Nevera.
Drivlinjen blir tilsvarende hva vi ser i GranTurismo, det vil si to motorer bak og én foran, sannsynligvis på 400 hester hver.
Maserati sier bilen blir maksimalt 100 kilo tyngre enn dagens karbonbil med 3.liters V6. Det vil i så fall si 1.600 kilo.
11. Mercedes CLA
Dette kan fort bli den mest spennende nyheten for neste år på Mercedes’ helelektriske MMA-plattform.
Den er bygget med 800 volt arkitektur og er tilgjengelig med et batteri på 85 kWt netto med ladehastighet opptil 320 kW.
Det skal gi en rekkevidde opp til 750 km.
Et mindre avansert batteri på 58 kWt blir også tilgjengelig. Forbruket skal ned mot 1,2 kWt på mila.
Du får den enten med en eller to motorer. Hekkmotoren får 268 hk og totrinns girkasse. Det gir masse trekkraft til for eksempel tilhenger, samt bra toppfart.
Motoren foran yter 80 kW og kobles lynraskt inn ved bremsing eller akselerasjon.
12. MG Cyber GTS
Cabrioleten Cyberster kom på tampen av året og vi tester den til våren. Da kan det hende vi får en versjon med fast tak også.
Den ser skikkelig fet ut, og blir en hyllest til løpsbilen MGC GTS Sebring fra 60-tallet. Den nye Cyber GTS hadde til og med en lignende grønn metallic-farge.
2+2-seteren med de frekke linjene får samme drivverk-alternativene som dagens Cyberster. I Norge leveres denne foreløpig kun som firejulsdrevet med hele 544 hester og 725 Nm i dreiemoment, men den kunne kanskje vært like morsom som 340 hesters bakhjulstrekker.
13. Mini Aceman
Mini stokker om på modellbetegnelsene. Til nå har Clubman vært stasjonsvognutgaven av One. Navnet var tydeligvis ikke kult nok, så nå heter stasjonsvogna Aceman.
Innvendig får du mange farge- og materialvalg, og den 24 cm store OLED-skjermen er hovedattraksjonen. Aceman er 4,7 meter lang og fås i variantene E, SE og JCW.
Velg mellom en batteripakke på 42,5 kW, som gir deg rekkevidde på 310 kilometer, og en på 54,2, som gir deg 406 kilometer. Effekt fra 184 til 218 hk.
Bagasjerommet er på 300 liter, så dette blir ikke den mest praktiske bilen i sin størrelse.
14. Opel Frontera
Opel har tatt en snarvei for å få ut en kompakt-SUV til lav pris. For første gang i historien deler Opel store deler av designen med Citroën.
Opel Frontera og Citroën Ë-Aircross 3 er nemlig samme bil med forskjellig front og interiør.
Dette er en enkel forhjulstrekker på 113 hk som klarer 0-100 på 12,1 sekunder og en toppfart på 140 km/t.
Som på Citroën Ë-C3, som vi akkurat testet, mangler du til og med multimediaskjerm i billigste utgave.
Men prisen blir lav og dermed får flere råd til den.
15. Opel Grandland
De første bilene begynner å rulle inn i landet i disse dager, og endelig får Opel et godt alternativ til familiene.
Denne bygges på STLA Medium-plattformen, og blir teknisk identisk med Peugeot E-3008.
I første omgang selges den med forhjulsdrift på 213 hester med en batteripakke på 73 kWt som gir en rekkevidde opptil 522 km.
Senere vil det komme en utgave med større batteri, med rekkevidde nærmere 700 kilometer.
Firehjulstrekk med det minste batteriet blir også tilgjengelig etter hvert, akkurat som for Peugeot E-3008 og E-5008 i 2025.
16. Polestar 5
Polestar kaller den en GT, men dette er en firedørs kombi, ikke helt ulik Audi A6 Sportback, som også kommer i 2025.
Den blir bygget helt i aluminium for å få ned vekta og Polestar har eksperimentert med svært rask lading.
Det skjer trolig ikke fra start, men det blir uansett den første Polestar med 800 volt arkiktektur.
Hovedkonkurrenter er Porsche Panamera og Mercedes EQS, og trolig da AMG-modellene for sistnevnte. For her snakker vi om 884 hester og 900 Nm i dreiemoment.
17. Porsche 718 EV
Neste Boxster og Cayman skal bli elektrisk. Vi vet foreløpig lite, men denne får trolig 800 volt system, 270 kW lading – og for første gang firehjulsdrift – for å følge med i feltet av raske elbiler.
Bilen blir ganske lik dagens modell, men med lykter ikke ulikt Taycan foran og bak.
Batteriene blir stablet i midten av bilen for å sikre lav sitteposisjon. Ladeluka blir tilsynelatende midt på midten bak, der bilen er på sitt mest møkkete.
Regn med tilsvarende prestasjoner som dagens modeller, Porsche vil neppe gjøre den raskere enn 911 og Taycan.
Varebiler
Det skjer store ting på varebilfronten i året som kommer. Under ser du lista med elvarebiler og pickuper vi gleder oss ekstra til neste år.
- Kia PV5
- Ford E-Transit Courier
- E-Transit Connect
- Izuzu D.Max AT37
- Maxus E-T90 AWD
- Volkswagen Transporter
I tillegg kommer den store varebilklassen for fullt, med store varebiler som går 400 kilometer eller lenger, men de er tidligere annonsert og på vei ut, så de tar vi ikke med her.
18. Range Rover Electric
Det er sluppet lite info om den snart premiereklare luksus-SUV-en. Men den skal matche den sprekeste V8-modellen på alt. Det vil si akselerasjon til 100 på 4,5 sekunder.
Den skal selvfølgelig klare testløypa ved fabrikken i Sollihull og kunne vade i 85 cm dybde.
Men ikke forvent partytriks som flytende bil eller at den snur rundt sin egen akse, for Range Rover får bare én motor på hver aksel.
Bilen får 800 volt arkitektur og skal kunne lade med hastighet opp mot 350 kW. Prisen blir potensielt hyggeligere enn en V8 i Norge.
19. Range Rover Sport Electric
Den noe mindre Range Rover Sport er også forventet å komme i 2025. Drivlinjen blir nøyaktig den samme som hos storebroren.
20. Renault 5 Turbo 3E
Navnet antyder at dette blir tredje generasjon hekkmotorisert galskap. Da hopper de elegant bukk over Clio V6.
Uansett blir det tredje generasjon Renault 5, siden de nå har gravd frem den modellen igjen.
Og visst ser den tøff ut. Dessverre skal den bare bygges i 1980 eksemplarer, som er årstallet da Renault 5 Turbo ble lansert.
Takket være massiv bruk av karbon, skal vekta havne under 1.400 kilo.
Den får en elmotor på hvert bakhjul, som får 275 mm brede 20-tommere.
Akselerasjonstiden på 3,5 sekunder høres overraskende mye ut.
21. Skoda Elroq
En av neste års virkelige storselgere. Her får du Enyaq i lekrere og noe mer kompakt format.
Denne blir nøyaktig like stor som Ford Explorer (4,49 m) – det er en passelig størrelse for mange.
Den blir tilgjengelig med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift og hele tre batteristørrelser, med ladehastighet fra 145-200 kW.
Først ut blir Elroq 50 med bakhjulsdrift på 150 hk og 52 kWt batteri (netto).
Rekkevidden er på inntil 374 kilometer, og prisen blir 300.000 kroner.
22. Skoda Epiq
Den bygges på den nye og mindre elbilplattformen MEB Entry, som deles med blant andre Cupra Raval og VW 2All.
I motsetning til alle andre elbiler fra dette konsernet, får den nye plattformen forhjulsdrift. Og det er slett ikke sikkert denne blir tilgjengelig med drift på fire.
Den vil erstatte Kamiq, som aldri ble noen suksess i Norge.
Bilen blir 4,1 meter lang og får et litt røft offroad-design. Prisen skal under 25.000 euro, så den havner nok i prisområdet rundt 270.000 kroner.
23. Tesla Model Y Juniper
Dette er den eneste faceliften i lista, men det er en viktig modell som trolig topper salgslistene også neste år, særlig etter oppdateringen.
Vi vil få de samme endringene vi fikk med Model 3. Det vil si et annet lyktdesign både foran og bak, bedre understell, bedre lydisolering og bedre aerodynamikk.
Innvendig får man stemningslys i kupeen, smartere midtkonsoll med skjerm for baksetepassasjerene, bedre seter med kjøling, sportsseter for Performance utgaven og et nytt ratt uten hendler på baksiden.
Det spekuleres i 800 volt-system og raskere lading. Da vil det i så fall også komme nye og mer energieffektive motorer, men det vil overraske om alt dette kommer i én og samme facelift.
Et frontkamera, som for første gang vil gi et 360 graders kamera, burde derimot være mulig.
24. Toyota Urban Cruiser/Suzuki E-Vitara
Dette blir årets viktigste modell for å nå målet om fossilfritt bilsalg i 2025.
Avhengig av prisen vil den trolig fjerne de fleste av Toyotas og Suzukis bensinmodeller på nyregistreringsstatistikken.
Det er en kompakt SUV på 4,3 meters lengde og den fås både med drift foran og på alle fire.
Forhjulstrekkeren fås med to batteripakker og to effektnivåer. Den minste batteripakka er på 49 kWt og får en motor på 144 hk. Det største batteriet er på 61 kWt og effekten er på 174 hk.
Firehjulstrekkeren er kun tilgjengelig med 61 kWt batteri. Den kombinerer to motorer med en samlet effekt på 184 hk (64 hk på bakakselen) og 300 Nm dreiemoment.
25. Volkswagen ID.2
Endelig tar de Volkswagen-designen tilbake igjen. ID.2 vil bli et kjærkomment alternativ til Polo, som ble borte for noen år siden. Den var målestokken i 4-metersklassen.
Utover bildene vi har sett, er det lite info å hente, bortsett fra at den blir romslig innvendig.
Du får 440 liter bagasjerom. Det er enormt for klassen. I tillegg får du 50 liter under baksetet som enkelt vippes opp for tilgang.
VW har hørt på folket og nå får du knapper for setevarme, temperatur og volum. Haptiske knapper er erstattet med rulleknapper på rattet og man får et multifunksjonshjul i midtkonsollen.
Vi heller ikke mye om motor- og batteripakke, bortsett fra at den blir forhjulsdrevet.